Brave, de ontwikkelaar van de privacygerichte browser, heeft stevige kritiek geuit op Mozilla’s nieuwe systeem voor advertentiemetingen, genaamd Privacy-Preserving Attribution (PPA). Volgens Brave worden Firefox-gebruikers ingezet als proefkonijnen voor een methode die niet in hun belang werkt. PPA stelt websites in staat om op privacybeschermende wijze advertentieresultaten te meten en deze met adverteerders te delen. Mozilla benadrukt dat adverteerders slechts geaggregeerde gegevens ontvangen die antwoord geven op basale vragen over de effectiviteit van hun advertenties.
Hoewel de nieuwe methode standaard is ingeschakeld in Firefox, kunnen gebruikers ervoor kiezen om deze uit te schakelen. Toch vindt Brave dat Mozilla’s aanpak tekortschiet. De browserontwikkelaar stelt dat PPA enkel de bestaande third-party advertentie-economie licht verbetert, maar dat het privacyrisico’s blijft opleveren voor gebruikers. “Derde partijen die geen directe relatie met de gebruiker hebben, kunnen dankzij deze methode de prestaties van advertenties meten, wat het risico voor de privacy van gebruikers vergroot”, aldus Brave in een verklaring.
Brave is van mening dat advertentiemetingen transparant en beperkt moeten blijven tot partijen die door de gebruiker worden vertrouwd. Het bedrijf bekritiseert het huidige third-party advertentiemodel en noemt het “fundamenteel kapot”. Volgens Brave zou dit model niet aangepast, maar volledig herzien moeten worden. “Niemand wil door third-party adverteerders worden gevolgd,” stelt Brave. “De meeste gebruikers vinden deze advertenties vervelend en gevaarlijk vanwege de risico’s op malware en spam.”
De implementatie van Mozilla’s PPA zou volgens Brave dan ook aanzienlijke privacyrisico’s met zich meebrengen. Brave noemt het systeem “complex, onbewezen en experimenteel”, en benadrukt dat het gevoelige browsegegevens van gebruikers gebruikt. “Gebruikers zouden geen proefkonijn moeten zijn, zeker niet voor een systeem dat is ontworpen voor third-party adverteerders en waar zij zelf weinig baat bij hebben,” concludeert Brave.
Mozilla heeft nog niet gereageerd op de kritiek van Brave.